مواد اولیه فایبرگلاس چیست؟

قایبرگلاس

فایبرگلاس که به آن فیبر شیشه نیز گفته می شود نوعی کامپوزیت از الیاف شیشه به همراه برخی از مواد پلیمری محسوب می شود. این محصول از ساختار و مواد اولیه خاصی برخوردار شده و ویژگی های منحصر به فردی هم دارد. یکی از مواد اولیه به کار رفته در فرایند طراحی و تولید این نوع فیبر، پشم شیشه است که از آن به عنوان تقویت کننده استفاده شده و مواد پلیمری هم به عنوان مواد زمینه مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، در فرآیند تولید این محصول مواد دیگری از قبیل رزین ها نیز به کار گرفته می شوند. هر کدام از مواد اولیه فایبرگلاس، خواص و ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

از این محصولات کامپوزیتی برای ساخت مخازن و مکان های نیازمند پوشش همراه با نوردهی استفاده های فراوانی به عمل می آید.

در این مقاله قصد معرفی مواد اولیه فایبرگلاس را داشته و می خواهیم برخی از مهمترین ویژگی های این محصولات را بیان کنیم. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

مواد فایبرگلاس

مواد فایبرگلاس رزین های مختلفی از قبیل وینیل استر، پلی استر و اپوکسی هستند. از میان این مواد اولیه، پلی استر در برابر آسیب هایی از قبیل خوردگی ضعیف به نظر می رسد. در حالی که وینیل استر در برابر این آسیب ها مقاومت بالایی دارد. رزین اپوکسی دیگر ماده اولیه فایبرگلاس است. ماده ای که هم در برابر خوردگی مقاوم بوده و هم در برابر دما و حرارت پایداری دارد.

در بیشتر موارد ورق های فایبرگلاس و یا کامپوزیت با استفاده از مخلوطی از مواد از قبیل رزین پلی استر، الیاف شیشه، رنگ و برخی مواد دیگر به وجود می آیند. در حالت معمول در فرایند ساخت کامپوزیت ها از رزین ها بیش از سایر مواد فایبرگلاس استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت رزین یکی از اصلی ترین مواد اولیه فایبرگلاس بوده و عنوان یک ماده مصنوعی است.

این ماده از ترکیبی از الکل و برخی اسیدهای آلی به دست می آید. این محصول را می توانند به چند شکل طراحی و تولید نموده و آن را به صورت ژل و یا مایع مورد استفاده قرار دهند. رزین ها در ساختار این محصولات دو وظیفه و نقش اصلی را بر عهده دارند.

اولین نقش آن ها نگهدارندگی و یا تثبیت کنندگی محل الیاف تقویتی است و نقش و وظیفه دیگر آن ها در مواقعی خود را نشان می دهد که نیرو و یا فشار به قطعه مورد نظر اعمال شده و لذا تغییر شکل و توزیع تنش در کل سطح توسط رزین ها اتفاق می افتد.

در واقع وجود این ماده کمک می کند تا نیروها و فشارهای وارد شده به قطعه کامپوزیتی مورد نظر در سرتاسر آن پخش شده و از این طریق تمامی فشار بر روی یک بخش متمرکز نشود. رزین در حقیقت عنوان یک مایع خاص با غلظت بسیار بالا است که ویژگی های خاص و انعطاف پذیری قابل توجهی هم دارد.

وجود این ماده در ساختار فایبرگلاس کمک می کند تا این محصول در برابر آسیب های شیمیایی و فیزیکی تحت مراقبت قرار بگیرد. بیشتر تولیدکنندگان برای ساخت فایبرگلاس از رزین پلی استر غیر اشباع استفاده می کنند.

از دیگر مواد اولیه فایبرگلاس می توان به رزین پلی استری ارتوفتالیک و رزین پلی استری ایزو فتالیک اشاره کرد و یا هاردنر اپوکسی و up را نام برد. برای تولید این محصول به شتاب دهنده کبالت و سرب، تیتال و اروزیل نیز نیاز پیدا خواهید کرد و یا باید الیاف شیشه سوزنی و حصیری و کربنات کلسیم را تهیه کنید.

دیگر مواد اولیه فایبر گلاس

همان طور که تاکنون نیز گفته شد ورق های کامپوزیت و یا فیبر شیشه از ترکیب برخی مواد شیمیایی به وجود می آیند که هر کدام خواص و ویژگی های مشخصی دارند. لازم است بدانید که محصول نهایی ساخته شده هیچ شباهتی به مواد اولیه خود نداشته و ویژگی های جدیدی را به دست آورده است.

در واقع وجود مواد فایبرگلاس کمک کرده تا ورق های کامپوزیتی برخی از ویژگی های تازه را از آن خود کنند. یکی از مهمترین این ویژگی ها استحکام این ورق ها است که افزایش قابل توجهی پیدا کرده و ویژگی دیگر، وزن سبک این محصولات است.

مواد فایبرگلاس کمک می کنند تا محصول نهایی از پایداری قابل  توجهی در برابر اشعه یووی خورشید برخوردار بوده و یا مقاومت بالای شیمیایی داشته باشد.  مواد اولیه فایبرگلاس می توانند به این محصول دوام و ماندگاری بالایی را نیز ارائه دهند. به گونه ای که ورق های کامپوزیتی به هیچ عنوان در طبیعت تجزیه نمی شوند.

نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که مواد اولیه فایبرگلاس و ترکیبات و فرمولاسیون آن ها با توجه به کاربرد خاص این محصولات در نظر گرفته می شوند. در حالت معمول برای ساخت فایبرگلاس از سه نوع پشم شیشه استفاده می کنند که عبارتند از: الیاف سوزنی، الیاف حصیری و ترکیبی از الیاف سوزنی و حصیری.

الیاف سوزنی استحکام کمتری داشته و وزن آن هم سبک تر است. این الیاف قیمت پایین تری هم دارند. در حالی که الیاف حصیری از استحکام بیشتری برخوردار شده و وزن و قیمت آن ها هم بالاتر است. بیشتر کارخانه ها و تولیدکنندگان ترکیبی از الیاف سوزنی و حصیری را به عنوان مواد اولیه فایبرگلاس مورد استفاده قرار می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *