استحکام فایبرگلاس چیست؟

استحکام فایبرگلاس

بررسی مقاومت و استحکام فایبرگلاس بیش از خرید و استفاده از این محصولات در مصارف مختلف ضرورت دارد. همان طور که می دانید فایبرگلاس به یک نوع کامپوزیت گفته می شود که از الیاف شیشه با مواد پلیمری ساخته شده است. این محصول از پشم شیشه به عنوان تقویت کننده استفاده می کند و مواد پلیمری زمینه آن هستند. دیگر موادی که در ساختار این محصول به کار رفته و به استحکام بیشتر فایبرگلاس کمک می کنند انواع مختلفی از رزین ها هستند که از جمله آن ها می توان به رزین وینیل استر، پلی استر و اپوکسی اشاره کرد.

از آنجایی که پلی استر در برابر خوردگی دچار ضعف بوده و استحکام فایبرگلاس را تضمین نمی کند در فرایند ساخت این محصول از وینیل استر و اپوکسی نیز استفاده می شود. چراکه وینیل استر رزینی مقاوم در برابر خوردگی بوده و اپوکسی از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و دما برخوردار شده است.

در این مقاله به ارائه مطالبی در زمینه استحکام فایبرگلاس خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

ویژگی های فایبرگلاس

فیبر شیشه و یا ورق های فایبرگلاس از ترکیب برخی مواد شیمیایی به وجود می آیند که هر کدام از خواص ویژه ای برخوردار شده اند. با این حال محصول اصلی و به دست آمده نهایی هیچ شباهتی به مواد اولیه تشکیل دهنده خود ندارد.

از مهمترین ویژگی های فایبرگلاس می توان به سبک وزن بودن آن اشاره کرد و یا پایداری و مقاومت در برابر اشعه یووی خورشید، مقاومت بالای شیمیایی، دوام و ماندگاری قابل توجه و…. را نام برد. یکی از مهمترین این ویژگی ها استحکام فایبر گلاس است.

شما می توانید قطعات فایبرگلاس را با ویژگی ها و کیفیت ها و استحکام های گوناگون در بازار مشاهده کرده و به خرید آن ها دست بزنید. اگر پایداری و استحکام فایبر گلاس برایتان اهمیت زیادی دارد بهتر است از میان این محصولات آنهایی را برای خرید در نظر بگیرید که کیفیت های بالاتری دارند.

یکی دیگر از ویژگی های این ورق ها داشتن قیمت مقرون به صرفه و مناسب است. این مواد به هیچ عنوان در طبیعت تجزیه نمی شوند و میزان دوام و ماندگاری آن ها از موادی مانند پلی اتیلن بیشتر است.

علاوه بر بالا بودن مقاومت و استحکام فایبر گلاس و ویژگی های ذکر شده، این قطعات عایق الکتریکی خوبی هم هستند و غیر قابل احتراقند.

عوامل موثر بر استحکام فایبر گلاس

فایبرگلاس از ساختاری ساده برخوردار شده است. اما در آن از انواع متنوعی از رزین ها، الیاف شیشه، پرایمر و…. استفاده می کنند. تمامی این عوامل می توانند در افزایش مقاومت و استحکام فایبرگلاس نقش موثر داشته باشند. یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده این محصولات رزین ها هستند که در انواع مختلفی وجود دارند.

بیشتر این مواد فاقد حلال بوده و معروف ترین آن ها پلی استر، وینیل استر و اپوکسی هستند. در فرایند تولید کامپوزیت ها، رزین ها نسبت به دیگر مواد کاربردهای بیشتری دارند. به همین دلیل هم سهم و نقش آن ها در استحکام فایبرگلاس قابل توجه تر است.

این محصولات در حقیقت دو نقش را در این قطعات بر عهده می گیرند. نقش اول رزین ها داشتن عملکرد نگهدارنده و یا تثبیت کننده الیاف تقویتی است و نقش دوم آن ها این است که در صورت اعمال نیرو به قطعه به تغییر شکل آن کمک رسانده و تنش و فشار وارد شده را در کل سطح توزیع و پخش نمایند.

دیگر ماده تشکیل دهنده این محصولات الیاف شیشه نام دارد که وجود آن  هم نقش اساسی در افزایش استحکام فایبرگلاس دارد. در حقیقت از الیاف شیشه به منظور افزایش توانمندی این محصولات استفاده می کنند و آن ها را در انواع ورق شده، خرد شده، بافته شده دو جهته حصیری و بافته شده چهار جهته به کار می برند.

برای اینکه بتوانند استحکام فایبرگلاس را افزایش داده و قدرت چسبندگی آن را ارتقا دهند از پرایمر نیز استفاده می کنند. دیگر ماده تشکیل دهنده این محصولات تاپ کوت است که به آن لایه خارجی پوشاننده نیز گفته می شود. این بخش از الیاف شیشه ورقه شده که به مواد آنتی یووی آغشته شده و با رزین اپوکسی ترکیب شده به دست می آید و مقاومت فایبرگلاس در برابر اشعه یووی خورشید را افزایش می دهد.

دیگر مواد موجود در ساختار این قطعات که در استحکام فایبرگلاس نیز نقش موثر دارند می توان به شتاب دهنده کبالت و سرب اشاره کرد و یا تیتان، اروزیل، الیاف شیشه سوزنی و حصیری، کربنات کلسیم و…. را نام برد.

به دلیل برخورداری از این ساختار و بالا بودن مقاومت و استحکام فایبرگلاس، این قطعات در حال حاضر جایگاه قابل توجهی در صنایع و مصارف گوناگون دارند. از این قطعات در فرایند ساخت مخازن استفاده های فراوانی به عمل می آید و یا آن ها را در مکان هایی به کار می برند که به پوشش همراه نور نیاز است.

مصارف و موارد کاربرد فایبرگلاس

شما می توانید پس از بررسی استحکام فایبرگلاس از این ورق ها در مصارف گوناگونی استفاده کنید. برای نمونه آن ها را به عنوان نورگیر در سالن های سوله در بخش بدنه و یا سقف به کار گیرید و یا برای کابینت و کفی عقب اتومبیل مورد استفاده قرار دهید.

گلخانه ها نیز از این قطعات استفاده های فراوانی به عمل آورده و در پارکینگ ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. دیگر موارد کاربرد ورق های فایبرگلاس عبارتند از سونا، استخر، مخازن و ….

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *