ساخت قالب فایبرگلاس چگونه است؟

ساخت قالب فایبرگلاس

ساخت قالب فایبرگلاس طی چند مرحله صورت پذیرفته و یکی از مهمترین مواد لازم برای آن ژلکوت است. شما می توانید این ماده را به صورت دستی تولید کرده و در فرایند ساخت قالب فایبرگلاس مورد استفاده  قرار دهید. ژلکوت در واقع عنوان یک ماده است که می توانید آن را در یک قطعه کامپوزیتی در لایه اول مشاهده کنید. در این مقاله مراحل ساخت قالب فایبرگلاس را تشریح کرده و نحوه ساخت ژلکوت به شیوه دستی را مطرح خواهیم نمود. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

مراحل کلی ساخت قالب فایبرگلاس

به طور کلی ساخت قالب فایبرگلاس دارای مراحلی به شرح زیر است:

در ابتدای این کار باید سطح قطعه ای که می خواهید از آن قالب تهیه کنید، به خوبی واکس بزنید. در غیر این صورت سطح کار شما تمیز و براق نخواهد شد و از سوی دیگر نمی توانید به راحتی قالب را از قطعه مورد نظر جدا کنید.

پس از این مرحله باید بر سطح قطعه مورد نظر خود عملیات ژلکوت زنی را انجام دهید تا سطح آن کاملاً صاف شده و صیقلی گردد. بعد از آن به لایه گذاری اقدام کنید. این کار با استفاده از الیاف های پشم شیشه و رزین انجام می شود.

شما می توانید با توجه به نوع قطعه و میزان استحکام و مقاومت آن تعداد لایه گذاری های متنوعی را انجام داده و یا الیاف و رزین مناسبی را برای این کار در نظر بگیرید. پس از اجرای این مراحل باید قطعه مورد نظر خود را به خوبی ساب دهید تا صاف شده و بخش های زیرین کار با یکدیگر هم سطح شوند.

نحوه ساخت ژلکوت به شیوه دستی

یکی از مهم ترین مراحل ساخت قالب فایبرگلاس، تهیه کردن ژلکوت است که می توانید برای ساخت آن از مواد خاصی مانند رزین اروزیل، اسید کاپوزیل، کبالت تالک، خمیر رنگ، پودر رنگ و فیلر مل استفاده کنید.

رزین های مناسب برای ساخت قالب فایبرگلاس و ژلکوت، رزین های پلی استر ایزو، رزین اپوکسی و رزین های وینیل استر هستند که مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و شرایط محیطی مختلف داشته و استحکام آن ها نیز قابل توجه است.

پس از انتخاب رزین مناسب باید فیلرها را به آن ها اضافه کنید. اولین ماده ای که به رزین اضافه می شود و در فرایند ساخت قالب فایبرگلاس و ژلکوت مورد استفاده قرار می گیرد کبالت است که می تواند عملیات پلیمریزاسیون را سرعت داده و در نهایت به پخت رزین کمک کند.

پس از آن باید کبالت و رزین به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و ارورزیل به آن ها اضافه شود که به صورت یک پودر به رنگ سفید مشاهده می شود. سعی اصلی شما باید بر این باشد که اروزیل را به صورت مرحله به مرحله به رزین اضافه کنید تا به خوبی با آن ترکیب شود.

با اجرای این عملیات، ویسکوزیته و یا غلظت رزین افزایش یافته و ترکیب شما شره نمی کند. با اضافه کردن این ماده، میزان مقاومت محصول در برابر اشعه یووی، عوامل محیطی و ضربه نیز افزایش خواهد یافت. بعد از اجرای این مرحله باید کاپوزیل به ترکیب اضافه شود.

کاپوزیل را می توان مکمل اروزیل به شمار آورد که ویژگی های آن را تکمیل می کند. بعد از اجرای این گام فیلر تالک به ترکیب اضافه می شود که عنوان یک نوع پودر است. فیلر تالک را نیز باید به صورت مرحله به مرحله به ترکیب اضافه کنید تا به خوبی با رزین مخلوط شود.

پس از این گام باید خمیر رنگ را به محصول اضافه کنید. این ماده می تواند یک رنگ واحد در ژلکوت به وجود آورد. حواستان باشد که این ماده را به مقدار و میزان مناسب به ترکیب اضافه کنید تا ژلکوت به دست آمده، چرب نباشد. در غیر این صورت به شیوه ای مناسب بر روی قطعه نخواهد خوابید و از سطح آن بلند می شود.

در فرایند ساخت ژلکوت، می توانید به جای خمیر رنگ از پودر رنگ نیز استفاده کنید. اما کیفیت آن را نخواهد داشت. با اجرای این مراحل ژلکوت ساخته شده و آماده استفاده است. بهتر است این ماده را در حدود ۴۸ ساعت مورد استفاده قرار ندهید تا حباب های آن به خوبی خارج شوند.

بعد از آماده شدن ژلکوت می توانید مراحل دیگر ساخت قالب فایبرگلاس را دنبال کنید.

برای این کار باید مدل را بر روی یک میز چرخان جای داده و بخش های مختلف آن را با لایه ای از مواد جدا کننده بپوشانید. این مواد می توانند وینیل الکل و یا واکس صنعتی و یا هر دوی اینها باشند.

پس از خشک شدن این مواد باید ژلکوت پاشی حداکثر در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و مدت زمان ۱۰ دقیقه انجام گیرد . با کمک میز چرخان می توانید تمامی بخش های کار را مشاهده کرده و عملیات پاشش ژلکوت را انجام دهید.

سپس مدل را به اتاقک گرما فرستاده و مراحل ساخت قالب فایبرگلاس را دنبال کنید. در این مرحله پلیمریزاسیون انجام گرفته و پس از پخت کامل ژلکوت، الیاف گذاری صورت می پذیرد.

پیش از الیاف گذاری باید الیاف را در اندازه های مناسب و متناسب با مدل و شکل آن برش دهید و آن را بر روی ژلکوت بخوابانید. برای ساخت قالب فایبرگلاس عملیات لایه گذاری با الیاف باید در دفعات زیاد تکرار شود تا ضخامت مطلوب به دست آید. پس از آن عملیات پشت بندی و تقویت قالب انجام می گیرد و در نهایت قالب به اتاقک گرما می رود تا کاملا خشک شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *